Forum www.bizaar.fora.pl Strona Główna www.bizaar.fora.pl
Forum o tematyce Call of Duty i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Człogi Aliantów vs czołgi Niemieckie kwiecień 1940

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bizaar.fora.pl Strona Główna -> Ciekawostki historyczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mopek
Admin of Darkness
Admin of Darkness



Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 1078
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Dolina Turek
Płeć: Ogier

PostWysłany: Pon 13:21, 05 Paź 2009    Temat postu: Człogi Aliantów vs czołgi Niemieckie kwiecień 1940

Zacznijmy może od Francji.
podstawowym czołgiem Francuskim w tym okresie, a przynajmniej najliczniej występującym był Renault R-35(razem z R-40).
Francuzi posiadali około 1200 egzemplarzy. Czołg był już przestarzały w momencie powstania. Wiemy, że Francuzi praktycznie do Kampanii wrześniowej wierzyli w wojnę pozycyjną, przez co wychodzili z założenie czołgu wsparcia piechoty. R-35 był utrzymany ciągle w tej koncepcji.
Ale, pojazd ten posiadał zalety/ę do których niewątpliwie należał pancerz tego pojazdu. Na ówczesne czasy pancerz ten był stosunkowo grupy i osiągał nawet 45mm grubości, co dla dział podst. czołgu panzerwafe było czasem nie do przebicia. Oczywiście mówimy o pancerzu frontowym. No i chyba w tym momencie kończś się nam zalety. Silnik - za słaby, moc 82KM(!) pozwalała osiągnąć co najwyżej 23km/h na drodze, co więcej miał tendencję do przegrzewania się. Jednak nie to było największym mankamentem czołgu. pojazd ten posiadał jednoosobową wieże i co więcej był obsługiwany zaledwie przez dwóch członków załogi. Łatwo sobie wyobrazić, co musiał przechodzić dowódca pojazdu gdy musiał obsługiwać działo, obsługiwać KM(taki bonus do 40 roku), wydawać rozkazy(o dowódcy całej jednostki nie wspomnę) i jeszcze obserwować przez wizjery okolice aby w miarę panować nad sytuacją... Żeby wad nie było za mało, w wieży było zamontowane działo pamiętające jeszcze IWŚ SA18 Le/21 kal. 37 mm, które nawet nie nadawało się do wspierania piechoty. Owszem może i było niezawodne, posiadało sporą szybkostrzelność i bylo łatwe w obsłudze, ale jego długość nie pozwalała osiągnąć pociskowi porządnej prędkości, która wynosiła zaledwie 388m/s. Jednak wystarczało to, aby wykluczyć z walki lekkie czołgi przeciwnika, które wtedy jeszcze stanowiły trzon jego wojsk.

Drugim co do liczby wyprodukowanych i używanych egzemplarzy był Char-B1bis, którego we wszystkich wariantach wyprodukowano niecałe 450 egzemplarzy. Czołg ciężki, któremu w tamtym okresie można było przeciwstawić chyba tylko radzieckie konstrukcje z serii KW. Zalety? Potężny pancerz dochodzący grubością do 60mm z przodu i aż 55mm po bokach. Pancerz ten był nie do przebicia dla ówczesnych czołgów Niemieckich. Zwalczaniem tych pojazdów zajmowały się głównie działa ppanc kalibru 88 mm i lotnictwo szturmowe, ale.... Z lewej strony znajdował się wlot powietrza do silnika, co było najsłabszym punktem tego pojazdu. Znana jest historia gdy 2 działa PaK36 wyeliminowały w krótkim czasie 3 czołgi tego typu, trafiając właśnie w ten wlot. Zanana jest również historia jak jeden pojazd tego typu wyeliminował 13 czołgów niemieckich zostając trafionym zaledwie... 140 razy!!! Oczywiście jak to w tradycji Francuskiej było zapisane, czołg ten był wolny - 25km/h sprzyjającym terenie, silnik lubił się przegrzewać, a wieża była obsługiwana tylko przez dowódcę.
Uzbrojenie... Dwa działa, zamontowana w kadłubie haubica 75 mm ABS SA 35 oraz zamontowane w wieży działko 47 mm SA 34.
Pierwsze mogło niszczyć czołgi wroga bez większych problemów, jednak było źle zamontowane, co uniemożliwiało ustawienie działa w pozycji poziomej. 47 posiadała małą prędkość wylotową pocisku, przez co jej przemijalność również nie była imponująca.

Ostatnim z liczącym się pojazdem była Somua S-35, którą czasem uznaje się za jeden z najlepszych czołgów biorących udział w tej kampanii. Wyprodukowano około 450 pojazdów tego typu, pojazd ten posiadał pancerz o grubości do 47mm i osiągał prędkość do 40km/h. Największą innowacją jak na czołgi francuskie, było dodanie i usadowienie radiotelegrafisty w wieży pojazdu, przez co mógł on wspomagać dowódcę, ale tylko jako ładowniczy. Warto zauważyć, że zawieszenie pojazdu było wzorowane na tym, na którym montowane były czołgi Lt wz.35. podst, uzbrojenie ppanc 47 mm SA 35 gun, podobnie jak Char B1-Bis, działo niespecjalne, ale wystarczające. Oczywiście jak w innych pojazdach, dowódca był tutaj zbyt przeciążony ilością przypadających na niego obowiązków.



Czołgi niemieckie z tego okresu:
podstawowe czołgi - lekkie:
523 PzKpfw I - przestarzały pojazd w tym okresie nadający się tylko do zwiadu

955 PzKpfw II Pzkpfw II C. Bardzo dobre parametry jezdne ale, bardzo słaby pancerz - 5-15 mm, praktycznie mógł być przebity przez każdą broń ppanc aliantów. uzbrojenie główne działko 2 cm KwK 30 L/55 z przebijalnością z odległości 500m zaledwie 14mm....

349 PzKpfw III głownie w wersji F. Czołg szybszy, posiadający lepszy podział obowiązków członków załogi niż francuskie odpowiedni, wyposażony w lepszą optykę i sprzęt łączności, jednak słabiej od nich opancerzony. Jego pancerz dochodził do 30mm, czyli nie był zbyt trudnym łupem, podczas gdy sam mógł przebić pancerz o grubości 46mm z odległości 500m.

278 PzKpfw IV głównie w wersji D. podobnie jak trójka. Pancerz 30mm, przędkość do 40km/h, zalety te same + działo 75mm KwK 37 L/24. Spory kaliber, jednak długość nie ta, bo zaledwie 24 kalibry, co również nie dawało zadowalających efektów. Bardziej nadawało się do zwalczenia umocnień i siły żywej przeciwnika.

Anglicy nie wystawili jakiejś porażające ilości czołgów, nie licząc 342 czołgów Mk IV i 150 czołgów Cruiser Mk I. ten pierwszy był szybkim czołgiem zwiadowczym uzbrojonym w jeden karabin maszynowy Vickers kalibru 7,7 mm natomiast ten drugi posiadał za to całkiem niezła armatę, przebijającą 47mm pancerza z odległości 500m, jednak jego opancerzenie pozostawiał wiele do życzenia.




Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bizaar.fora.pl Strona Główna -> Ciekawostki historyczne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin